вторник, 18 януари 2011 г.

Македония-най-романтичната час от българската история. A сега какво ли е?



Част 1
Медиите, бизнесът и техният продукт - политическата класа
Един от въпросите, който вълнува българското общество, е така нареченият „македонски въпрос”. И докато по-голямата част от българите са наясно с историческия му сегмент, не са чак толкова много хората, които познават обстановката в Македония в настоящето. Мине, не мине малко време и ето пак поредния скандал, свързан с Македония. И докато повечето българи са готови веднага да заклеймят действията на македонските управници срещу българите в Македония и да критикуват неадекватната позиция на българските управляващи, за съжаление много малко българи се опитват да си отговорят на въпроса защо е така.
И за да намерим най-точния или поне най-приблизително логичния отговор, нужно е да се направи анализ на реалната обстановка в Македония. Тя в никакъв случай не е същата както преди 50, 100 или 150 години. Познаването на реалността в Македония до голяма степен ще ни бъде полезна за формиране на правилна позиция, предприемане на правилни действия, които биха успели да защитят националните ни интереси. Но, за съжаление, ние българите все още май и не сме наясно какви са нашите национални интереси в Македония - СЕГА , а не преди 100 години. За да стигнем до търсените отговори, освен да познаваме историята на „македонския въпрос”, ще е нужно да познаваме и реалната обстановка там. А каква е тя?
Основното, което прави впечатление, е откритото антибългарско отношение на македонските медии и политици или така нареченият език на омразата. Не че в българските медии не се е случвало да има такъв към Македония, но това по-скоро са единични случаи на некомпетентни журналисти и незапознати политици и съвсем спокойно мога да ги нарека инцидентни. Но за македонските медии и по-голямата част от политиците в Македония, това си е чист традиция и тенденция. Даже цели телевизионни блокове и предавания, както и политическите кариери на редица македонски политици се изграждат върху антибългарското говорене и създаването на конфликти с България. Защо е така?
Както всички ние знаем за създаването на един политически лидер от особено пак може би и решаващо значение е отношението на медиите към него, както и подкрепата на бизнес кръговете т.е. нужни са пари и сериозен ПР. В Македония има шест частни национални телевизии:
  1. А1 ТВ – собственик Велия Рамковски 
Велија Рамковски (Дебреште, прилепско, 4 февруари 1947) е македонски економист и политичар
Рамковски е роден во прилепското село Дебреште на 4 февруари 1947 година. Неговото семејство се преселило во Битола во 1952 година, каде што завршил средно економско училиште, а потоа дипломирал на Економскиот факултет во Скопје во 1970 година. Работел во неколку општествени претпријатија во Скопје од 1972 до 1990 година, а потоа ја формирал најголемата приватна фирма во СФРЈ „Унипроком“ во Скопје, 1990, која за своето успешно работење ја добила сојузната награда на Стопанската комора на Југославија. Наскоро потоа ја формирал и првата приватна и една од водечките национални телевизии во Македонија Телевизија А1 (1992). Мошне успешен е и новоформираниот синџир продавници „Хедис“ (формиран 2006) со достигнато ниво од над 30% учество на пазарот (податоци од 2007). Спаѓа меѓу најуспешните стопанственици во Македонија во последната деценија. Основач е на Партијата за економска обнова во 2006 и на Фондацијата „Рамковски“ во 2006 со цел да ги афирмира и популаризира духовните вредности на Македонија, со низа афирмативни национални проекти од областа на историското минато, ликовната уметност и книжевноста: за националниот деец Димитрија Чуповски, писателот Петре М. Андреевски, скулпторот Боро Митриќески, сликарите Владимир Георгиевски и Новица Трајковски и други македонски современици. Посебно го популаризира Крсте Мисирков со мултимедијален проект во 28 општини, со подарување на 40.000 примероци од книгата „За македонцките работи“, организирање на „Месец на Мисирков“ на Универзитетот ФОН, поставување споменик на плоштадот Пела во центарот на Скопје (дело на скулпторот Боро Митриќески) и востановување на наградата „Крсте Петков Мисирков“, со вкупен фонд од 50.000 евра (пет награди: за наука, за уметност, за економија, за спорт и за животно дело). Ги објави и првите книги од конкурсот за роман, збирка раскази и збирка песни. Во декември 2010 година бил уапсен и задржан во притвор заради затајување на данок и злосторничко здружување.
От неговата автобиография става ясно и очевадно, че той е един от хората с червените комунистически куфарчета даром от Титова Югославия. Освен Телевизия А1 г-н Рамковски притежава и вестник Щип, Време и Коха.
2. ТВ Сител – собствени Любислав Иванов-Дзинго, програмен директор и съвсем спокойно мога да кажа идеолога на Сител- Драган Павлович-Латас.


Собственикът на ТВ Сител е председател на Социалистическата партия на Македония и открито заявява, че е идеологически наследник на Титовата ЮКП. Освен, че притежава телевизията, той е собственик на една от най-големите бизнес корпорации в Македония, ”Силек”, притежава концесии за няколко рудника, има редица фабрики - с една дума в топ 5 на богатите хора в Македония.

За Драган Павлович има ли нужда да спомена повече от това, че се появи  информация за неговата принадлежност към сръбските тайни служби от 2001г. Съвсем логично е да се смята, че и към момента г-н Латас продължава да снася на сръбските служби.




3.Канал 5- собственик Борис Стойменов, бизнесмен, бивш министър, за който има информация, че е бил активен сътрудник на сръбските служби.
4. Алфа ТВ – Собственик Щерьо Наков - влах по народност, главата на влашкото лоби в Македония, притежаващ корпорация „Фершпед”, един от най-богатите хора в Македония.

5. ТВ Алсат – Албанска телевизия.
6. ТВ Телма

Освен вестниците, собственост на Велия Рамковски (твА1): „Време”, „Щип” и „Коха”, печатни медии в Македония притежава и компанията „Македония медия принт” (МПМ), покровителствана, а и управлявана преди години, от Серджа Керим.

Биографията му говори достатъчно, няма да я коментирам, само ще прибавя още един линк.
http://www.a1.com.mk/vesti/default.aspx?VestID=131757

От всичко дотук можем да направим следния извод: капиталът и медиите в Македония се държат от едни и същи хора.  И отговорът на въпроса как са забогатели не е толкова труден. Познат ни е до болка моделът на червените куфарчета и мътната приватизация, осъществена от комунистите. И докато в България това се прави от български комунисти, то в Македония се осъществява от сърбомани и сърби, верни и послушни чеда на партията майка ЮКП и другаря Тито.
            Когато анализираме техните биографии става ясно и чии интереси биха защитавали тези хора. Но може би и тук е мястото да си зададем и няколко въпроса:
  1. Какъв е българския национален интерес СЕГА, днес в Македония?
  2. Кога българският бизнес ще навлезе така сериозно в Македония?
  3. Кога ще се създаде медия с български капитал и пробългарски позиции?
  4. Ще имаме ли възможността да създадем атмосфера за нови политически лидери, които да изповядват български позиции?
  5. И докога ще бъдем само наблюдатели и коментатори на онова, което се случва в Македония, не ли е крайно време да участваме активно в тези процеси?
  6. Кога ще имаме силни и богати български организации в Македония и кой ли трябва да ги създаде и да ги подпомага?
  7. Ще успеем ли да подпомогнем създаването на български политически елит в Македония?
  8. Времето на въстанията и борбата с пушки в ръце лека полека отминава. Започна икономическата и медийна борба, готови ли сме за нея?

1 коментар:

  1. На опитите за създаване на пробългарски медии,за откриване на български книжарници и др.скопските управници винаги са отговаряли с икономически и политически репресии-страх ги е от всичко българско и го убиват още в зародиш.Но времената се променят-ще дойде ден и то скоро, когато българщината ще се възроди в Македония!Не се гаси туй,що не гасне!

    ОтговорИзтриване